lördag, november 19, 2005

Helikopterfilmade samtal är grejen

En Spy Game med innehåll.
    Ungefär så kände jag när jag klev ut från biograf Astoria igår kväll. Jag och J hade sett The Constant Gardener, och vi hade båda Spy Game i tankarna när vi med nöjda flin vandrade nerför Nybrogatan.

Min favvoregissör Tony Scott är på många sätt en banbrytande visuell mästare. I Spy Game gav han liv åt icke-västerländska miljöer som berlinmurens Östtyskland och åttiotalets sönderbombade Beirut. Men som den gamle reklamare han är – med rötterna i Bruckheimers åttiotal – får hans filmer aldrig ett riktigt socialt patos. Trots att hans Enemy of the state och Man on Fire båda anknyter till samhällsaktuella ämnen.
    När Guds Stad-regissören Fernano Meirelles nu filmatiserar The Constant Gardener placerar han biobesökaren mitt i ett HIV-drabbat tredje världen. Läkemedelsindustrin står under hård attack och med John le Carrés roman i grunden levererar han en gastkramande politisk smocka.
    Vilken tur att Tony Scott har varit där innan och visat vägen.
    Stämningsmässigt och visuellt har Meirelles framgångsrikt lånat Scotts sätt att skildra mänskliga katastrofzoner. Med skakig kamera får vi se gultonade afrikanska marknader varvat med isiga Londonbilder. De till och med lånade Spy Games filmmusik i trailern.
    I slutet av filmen finns en scen som är en direkt rip-off – eller parafras? – på Tony Scotts självaste signum:
    Ett helikopterfilmat samtal.
    Ralph Fiennes är i sluttampen på sin jakt efter svaren på varför hans hustru Rachel Weitz har blivit mördad. Han står ute på en afrikansk stäpp och har just blivit varnad en sista gång: han kommer dö om han söker sanningen. Scenens avslutas med att kameran ur fågelperspektiv filmar hur Fiennes, ensam kvar börjar gå mot bilen. Hur kan man bättre skildra upptakten till filmens klimax?
    I varenda Tony Scott-film jag kan minnas finns det återgivet ett helikopterfilmat samtal. I Spy Game var han till och med tvungen att betala $50 000 ur egen ficka för att få placera Robert Redford och Brad Bitt på ett tak i Berlin för att sedan låta en helikopter snurra ovanför och filma hela scenen. När filmbolaget väl såg resultatet fick han pengarna tillbaks.

Politiska thrillers med mellanöstern- eller tredjevärldenprägel verkar vara grejen i Hollywood just nu. Inom en snar framtid kommer vi se Matt Damon och George Clooney i oljethrillern Syriana. En film som – om man får tolka trailern – verkar vara samma blandning av internationellt politiskt maktspel och exotiska actionmiljöer.
    Vi får se om den lyckas toppa min upplevelse av The Constant Gardener igår kväll. Jag och J var överens redan innan vi öppnat dörrarna till Riche:
    En av årets bästa filmer.

* * *

Apropå film: gnällspiken Johan Croneman har skrivit en av sina få upplyftande recensioner på år och dar – om baseballfilmen Bad News Bears – och visar bortom den sedvanliga svärtan att han faktiskt har en av sveriges skarpaste pennor.

0 Kommentarer:

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem