måndag, november 14, 2005

Journalistiken kräver sin entreprenör

Mentaliteten var slående när jag började min journalistutbildning.
    Vart jag än vände mig fick jag samma vibbar. Från samtal med mer eller mindre avlägsna journalistbekanta via mörka branschskildringar i media till den nervösa stämningen bland mina klasskamrater. Budskapet låg och pyrde under ytan:
    Journalist är väl ändå inget framtidsyrke?
    Papperstidningen går mot sin oundvikliga död. DN rapporterar om en branch utan skrupler. Och alla ska vi jobba i en tillvaro av utlasningar, obetald övertid och alkoholmissbruk.
    Att byta karriär var tydligen ingen enkel sak.

Någon vecka efter jag börjat min utbildning hade jag en barrunda med min gamla kollega D. Vi satt på Matkultur på Erstagatan och diskuterade journalistvärlden.
    – Inom journalistiken är det den som är mest entreprenör som vinner, sa han och visade att han var en god consigliere även utanför byråväggarna.
    I ett blogginlägg av journalisten Andreas Ekström fick jag tesen bekräftad. Han tog i en mening effektivt död på myten om att det är svårt att få jobb som duktig journalist i Sverige:
    ”Om man inte i detta extremt utvecklade och tidningsutspottande medielandskap kan hitta en enda publikation som på frilansbasis eller mer permanent vill anlita en – vad kan det då bero på?”

Själv hade jag ett mycket lovande möte på en centralt belägen tidningsredaktion i förra veckan. Jag fick från en gammal skribentidol höra de ovärderliga orden: ”du skriver skitbra”.
    Förutom en självförtroendeboost av rang fick jag också bekräftat det motto jag haft i tankarna ända sedan jag tog beslutet att lämna byråvärlden för en skrivande karriär:
    ”Kan andra så kan jag”
    Ett motto som min entreprenörssjäl snabbt kompletterar:
    ”Kan andra så kan jag, och jävligt mycket bättre därtill.”

1 Kommentarer:

trulsa skrev...

Jag håller med dig. Särskilt den sista meningen - även applicerad på mig.

Sen brukar mottot "fake it til you make it" också funka, så till vida att jag inte funderar så mycket över "klarar jag det här"; kan alla andra lära sig nya saker så kan jag. Alltså. Jatack till uppdraget och attityden till kunden är vattentät. Och så löser jag resten på egen hand.

lördag, november 19, 2005  

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem