onsdag, april 26, 2006

Vackert och nyttigt

Veckans citat – Anna Hellsten om sin tid som musikskribent:
     ”Det handlade nog – för min del åtminstone – i hög grad om musikens oerhörda förmåga att trösta och stärka och hjälpa en klara av en natt till, och jag vet att både det och det som kommer efter nästa kommatecken låter som just de värsta jävla sortens soulklyschor man till varje pris bör undvika, men alla de där skivorna och rösterna och texterna, (å gud alla dessa texter!), var under en period nästan det viktigaste jag hade, näst efter cigaretterna (jag har slutat med dom också) och telefonen.”
     Anna flyttade nyss till ny blogg och verkar fått en nytändning. Hon är en av mina absoluta favoritskribenter, med en fenomenal förmåga att vara stiligt självdistanserad utan att tumma på det stora allvaret.
     Fabulous!

Mer länkning: The notorious Redaktörn har på sistone – bland annat apropå min text här – skrivit intressant och tankeväckande om journalistikens villkor som marknadsföringsverktyg. Läs här och följ sedan tråden genom hela bloggen.
     ”När det gäller kundtidningar funkar det inte att hålla på och smyga in ‘dolda reklambudskap’ i texterna. Det blir helt enkelt dåliga tidningar som ingen vill läsa och därmed dålig marknadsföring för uppdragsgivarna. I en bra kundtidning är avsändaren ingen hemlighet, läsaren vet vad avsändaren vill och det blir en slags överenskommelse om hur relationen avsändare-läsare ser ut. Den relationen kan vara betydligt luddigare i vanlig press.”

Till sist: egentligen är det konstigt att man är så bloggproduktiv när vädret är så insmickrade som nu. Men så har det alltid varit. Kreativiteten kommer med ljuset. När man med solen i ögonen upplevt årets första pappmuggskaffe på Dramaten-trappan vill man inget annat än sätta fingrarna i tangentbordet.
     Imorgon blir det uppbrott och nya tider på bloggen!

0 Kommentarer:

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem