söndag, maj 14, 2006

Vi är biprodukter av 90-talet



Jag vaknar upp, snubblar zappandes in på Martin Scorseses Dylan-dokumentär på SVT och slöligger kvar i soffan när reprisen av Kobra rullar igång (se deras crappy webbteve här). En bit in intervjuas Oliver Zahm, chefredaktör på tidningen Purple Fashion och inomhusbrukare av både solglasögon och cigarr. Han säger:
     »I början av 90-talet kunde en ny generation ignorera det som hänt på 80-talet. Vi startade något helt nytt. Men i början av 2000-talet kunde ingen ignorera det som hänt i slutet av 90-talet. Allt blev en fortsättning och en förlängning. Allt är så mycket mer kommersiellt idag.«
     Orden återupprepas i mitt huvud när jag stapplar runt i Vasaparken på min söndagspromenad, tidningen under armen, Seven Eleven-latte i handen. Hans uttalande illustrerar så väl den totala brist på riktning jag ständigt tycker mig se, både hos mig själv och i resten av medievärlden.
     Vi kan inte ignorera det som hände på 90-talet.
     Och:
     Allt är så mycket mer kommersiellt idag.
     
God willing, kanske. Jag har inget emot den kommersiella arenan, jag lever och verkar (och trivs) i den. Det är som det ska vara. Men finns det något alternativ? Bör det finnas något alternativ? Jag vet inte. Jag vet bara att de två mest avgörande fenomenen som präglade mig under nittiotalet var tidningen Pop och den (kvasi)-politiska hardcore-scenen i min hemstad Umeå. Två musikrelaterade subkulturer som hade den gemensamma inställningen att det etablerade inte var tillräckligt nog. Musikhistorien skulle ständigt skrivas om och Scanbilarna ständigt brännas ner.
     Idag har vi tidningen Sonic och en oförtruten Dennis Lyxzén som fortsätter leverera klichéer i post-Refused-bandet The (International) Noise Conspiracy. Jag säger inte att jag har något emot någon av de två, men ingen av dem pekar på någon reell förändring. De är två rester från 90-talet, that's all.
     Det mest spännande som händer just nu, och har hänt de senaste åren, har istället handlat om nya format, inte om nytt innehåll. Vi fick bloggen, tackar och bockar, men inget nytt innehåll. Vi fick fler tidskrifter – i Sverige kom Sonic, Bon, Sex, Rodeo, Odd at Large et cetera – men inget nytt innehåll. Vi fick nya välproducerade teve-program, med närmast biografiska djupdykningar i våra favoritkaraktärer. Men inget nytt innehåll.
     Allt är bara större, längre, bredare, mer
     
Och mitt i denna växande kommersiella mediavärld startar jag min skribentkarriär med en ständigt malande tanke i skallen – en tanke jag kanske inte borde tänka, men som ändå finns där, som en rispa i gommen man inte kan sluta pilla på med tungan: vad finns det för ämne i dessa 90-talets ruiner som är värt att skriva om? Mer än bara för skojs skull (för skoj har jag), mer än bara för att få röra på fingrarna (för det får jag), mer än bara för att tjäna ihop brödfödan (för det gör jag)? Finns det? Vad är det? Vad?
     Jag kanske låter bitter, blasé, cynisk. Kanske uttrycker jag mig luddigt. Men mest av allt är jag förvirrad.
     Någon som känner igen sig?

9 Kommentarer:

Fredrik skrev...

Jag tror att alla skribenter från alla tider känner igen sig.

måndag, maj 15, 2006  
Lidbom skrev...

Men just 90-talet känns verkligen som en viktig period. Mest för att ALLTING kommersialiserades, även indie-kulturen.

Jag tycker emellertid att bloggar och internet har förnyat rätt mycket. Både sättet att skriva, länkarna, den globala sekundsnabba spridningen av t ex musik och demokratiseringen: det var ju inte automatiskt så att det var det BÄSTA skribenterna som publicerades i Pop, Ray-Gun eller I-D.

måndag, maj 15, 2006  
Konrad Olsson skrev...

Vilket bara bekräftar min tes. Bloggarna HAR betytt mycket, det har jag själv upplevt. Men någonstans är det är ju "bara" en formatutveckling från det som hände på 90-talet. Även om både skribenter och informationsflöde är bättre idag.

Det ska väl erkännas: kanske känner jag mig utanför, vilket det lätt panikartade tonläget i inlägget ovan vittnar på. Jag missade nittiotalet med en hårsmån och letar nu efter en ny rörelse, vad det nu kan vara. Kanske dröjer det 10 år till innan det händer. Kanske måste vi komma till ett läge där, likt det Oliver Zahm beskriver, en ny generation kan IGNORERA nittiotalets banbrytare. Jag vet att jag inte kan det, inte just nu.

En tidning som Odd at Large är det senaste och tydligaste exemplet på en ny generation (tror de är ungefär lika gamla som jag, födda precis i början av 80-talet) tidningsmakare som försöker komma med ett alternativ, men som redan i förhandssnacket hamnar i nittiotalets skugga. Deras "reaktion" mot Pops och Bibels "elit"-journalistik höll ju inte i praktiken. Även om ambitionen är beundransvärd.

måndag, maj 15, 2006  
Lidbom skrev...

Konrad, du tillhör en rörelse. Det händer NU. De allra flesta strömningarna och "rörelserna" definieras ju i efterhand.

måndag, maj 15, 2006  
Konrad Olsson skrev...

Haha! Tack! Vi ses om tio år och utvärderar!

måndag, maj 15, 2006  
Addison. skrev...

Samma sak har väl skribenter nojat över ända sen Algonquin-tiden, eller ursprungliga Spectator, eller ... ja, du förstår poängen. Det kommer alltid någonting nytt. Och hetaste ämnet som först nu väl egentligen håller på att bli accepterat på allvar är teve. Musik däremot känns allt mer trist. Jag orkar knappt ens läsa de bästa kritikerna längre i den kategorin.

måndag, maj 15, 2006  
karin skrev...

håller med dig, addison. fast när ska tidningarna börja bevaka tv på ett bra och seriöst sätt?

onsdag, maj 17, 2006  
Lisa skrev...

Bloggarna kommer att göra skillnad, det är inte bara en ny förpackning. "Övergående fluga" säger samma personer som grymtade att Internet bara var en blip på skärmen.

torsdag, maj 18, 2006  
Anonymous skrev...

Tycker du gör en felaktig analys. Det är en stor missuppfattning att 90-talet var ursprunget till dessa tidningar. I själva verket var The Face och i-D som startades på 80-talet ursrpunget till dessa titlar. Sedan så är det viktiga kanske inte alltid är att någonting är 100% nytt utan att det är tidsenligt och kvalitetsmässigt bra. Utveckling av innehåll sker alltid evolutionärt.

söndag, maj 21, 2006  

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem