fredag, juni 02, 2006

Ovala rummet ligger inte i Vita huset



Det här är en sån där nyfikenhetsgrej och, quite frankly, rätt löjligt, men jag bara måste få det ur mig.
     Till att börja med, min Vita Huset-mani har gått slightly överstyr på sistone. Jag slog på första säsongen bara för att jämföra med sista avsnittet i sjunde säsongen och – bam! – plötsligt har jag sett en och en halv säsong. (Don’t ask.)
     Hursomhelst. Eftersom jag redan sett serien – ja, alla 154 avsnitt, många av dem flera gånger – så började jag studera detaljerna snarare än storysarna. Och jag började fundera på ovala rummet. Grejen är den att jag har alltid trott att ovala rummet ligger i själva huvudbyggnaden. Alla vinjettklipp till serien fokuserar ju på huvudbyggnaden och man bara antar att presidentens kontor ligger där på mitten där den putar ut lite sådär… ja, runt.
     Fast sen började jag fundera. Ovala rummet är ju inte runt. Och i serien så är det ju en ytterdörr till höger om presidentens skrivbord och till vänster Leo McGarrys rum. Det går liksom inte ihop.
     Jag gjorde lite reserach.
     Och den här artikeln på Washington Posts hemsida kommer med det sensationella avslöjandet att the west wing inte är en del av själva huvudbyggnaden utan en, erhm, vinge. Västerut.
     Jag sitter framför datorn som den paralyserade skolpojken som just fått blommor och bin förklarat för sig av en äldre, mer bevandrade, eleven.
     Och intresseklubben antecknar…

* * *

För övrigt var dokumentären Serieskaparna i Hollywood som gick på SVT2 för två timmar sedan rätt intressant. Alla klipp de använde var i och för sig typ fem år gamla, men det bekräftade vad den gode Addison påpekade i en kommentartråd hos mig för ett tag sedan:
     »Det hetaste ämnet som först nu väl egentligen håller på att bli accepterat på allvar är teve.«
     Intressant var kopplingen som gjordes – bland annat av 24-regissören Stephen Hopkins – till 1970-talets experimentalism i Hollywood. De skakiga handkamerorna i The French Connection, det dramatiska djupet i Gudfadern. Ordet »komplext« användes typ varannan minut, i kontrast till dagens popcorn-säljande, rollercoaster-vikarierande, risk-minimerande blockbuster-filmer som visas på bio.
     Men allra roligast var att se The Shield-skaparen Shawn Ryan sitta i ett grått konferensrum och spåna idéer till kommande episoder med sitt manusförfattarteam: »Vad sägs om att våldtäktsmannen ringer sina offers makar medan han våldtar dem?« Varpå en av manusförfattarna berättar om sina mardrömmar när hon just tagit jobbet.
     Entertainment business in action! Så oglamoröst, så underbart.

0 Kommentarer:

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem