måndag, oktober 02, 2006

Tillfället gör tramsjournalistiken



Tillfället gör tjuven, sägs det. Tillfället tycks också göra de tramsigaste formerna av journalistik.
     Vanity Fair fick inför senaste numret tillfälle att skicka stjärnfotografen Annie Leibowitz på plåtning av Tompa Cruise och Katie Holmes nya dotter Suri. Och de var inte nådigt nöjda när de förklarade att de minsann inte betalat ett skvalleröre för bilderna och minsann fått spendera en vecka på gården i Colorado. Hela grejen handlade såklart om bilderna som paparazzi-pressen skulle bränna några barnhem för att få plåta. Men texten – the horror – den tråkiga texten!
     Tillfällesjournalistik när den är som sämst.
     Tillfällesjournalistik när den är lite, men bara lite, bättre såg vi i lördagens Dagens Nyheter. Svensk films egen folkbildare Stig Björkman fick tillfälle att spendera en dag på en Woody Allen-inspelning. Ett möjlighet det såklart vore tjänstefel att neka till. Och Björkman suger verkligen ut varenda liten detalj av dagen, rapporterar om regnmaskiner, tjuvläser manussidor och stalkar skådespelare. Och visst, dessa detaljer är för en filmnörd vad en Royal Albert Hall-bootleg är för Dylan-fantasten, men vad blir det egentligen av texten? Sägs det egentligen något vettigt?
     »Trots det pressade schemat känns allt som en familjeutflykt«, läser man i ingressen och steget till Tom Cruise familjealbum i Vanity Fair känns plötsligt inte så långt.

0 Kommentarer:

Post a Comment

Länkar till denna text:

Create a Link

<< Hem