Många frågar sig kanske om de behöver någon form av utbildning för att kunna börja med det som kallas för content writing. Det behöver du inte utan det räcker att du har ett stort intresse för att skriva och det svenska språket. Som vi skrev i en annan artikel så kräver de flesta företag att du gör någon form av test innan du sätter igång med att jobba. Klarar du detta så är det fritt fram. De kräver också att du ska ha svenska som ditt modersmål eller i alla fall ligga på den nivån. Det är lite skillnad mot att göra översättning där det kan vara betydligt högre krav. Där är det många som vill att du skickar in ditt CV och berättar om dina tidigare erfarenheter.
Hur vet jag om jag gör ett bra jobb?
Varje gång du skickar in en text kommer den att korrekturläsas av någon som jobbar på företaget. En del företag har också externa korrekturläsare och om du visar framfötterna kanske du får erbjudande om detta. Denna korrekturläsare kommer titta så att du har följt instruktionerna, att texten är välskriven och inte innehåller en massa stavfel. Om du har gjort ett bra jobb kommer texten att skickas vidare till klienten som kikar på den en extra gång. Skulle texten inte vara bra nog att skickas iväg till slutkunden kommer den skickas tillbaka till dig med ett meddelande. Du får då chansen att ändra texten och skicka iväg den på nytt. Därför är det viktigt att du alltid läser igenom dina texter och arbetar noggrant för att förhindra att du måste skriva om. Företagen har alltid erfarna och kunniga content managers som guidar dig och som är tillgängliga om du har några frågor. På så sätt kan du också förbättra ditt skrivande till framtiden och bli ännu bättre.